Setouchi Triënnale, oversized, keizer Naruhito 19-22okt

24 oktober 2019 - Naoshima Island, Japan

Interieur Benessehuis van Tadao AndoSeen/Unseen Known/Unknown - Walter de MariaZicht vanuit museum Benessehuis (Naoshima) op de japanse binnenzee.Kust van NaoshimaTeshima Art Museum buitenzijdeTeshima Art Museum - interieur

Naoshima en Teshima zijn kleine eilandjes boordevol kunst en architectuur in de mooie japanse binnenzee. Dit jaar was er weer het driejaarlijkse kunstevenement. Thuis was het me niet gelukt wegwijs te worden in de website en van tevoren kaarten bestellen, zoals werd aanbevolen, dat paste niet in mijn manier van reizen. Ik kan 2 verhalen vertellen over de Setouchi Triënnale. Verhaal 1. Nog nooit zo’n grootse, harmonieuze combinaties gezien van architectuur, kunst en natuur. Het ene moment fietste ik door de smalle straatjes van een oud dorpje waar overal kunst te zien was, even later langs het kabbelende strand om dan ineens voor een robuust, strak gebouw van architect Tadao Ando te staan of het buitenaardse Teshima Art Museum van Ryue Nishizawa. Veel mooie kunst gezien, die ik niet kan beschrijven, die moet je zien. Maar ergens binnenkomen is een ander verhaal. Verhaal 2. Ik was gewaarschuwd en vroeg opgestaan om op tijd aan te sluiten in de rij voor het bootje naar Teshima. Ik heb geluk en hoor niet bij de mensen die een uur moeten wachten op het volgende bootje. En verdomd, ook in het busje naar het museum heb ik de laatste plaats. Zo ben ik om 10:00 uur bij het Teshima Art Museum, waar ze elke dag nog een paar kaartjes hebben voor de meute die niet gereserveerd heeft. En ja! ticket, waarmee ik er om 13:15 in mag. O, da’s jammer, want ik moet om 14:00 weer weg voor het laatste bootje terug. Niets aan te doen, glimlacht de museumdame. Ruim voor 13:00 uur ben ik terug bij het museum, maar mag de museumtuin niet in. Jammer, want straks heb ik daar geen tijd meer voor. We moeten op bankjes zitten, elk tijdslot van een kwartier moet steeds een bankje opschuiven. Precies 13:15 mogen we. Omdat de hele groep nu tegelijk bij de kassa komt, ontstaat daar een rij. Sumimasen, zegt het kassameisje als ik aan de beurt ben en ze dribbelt weg, even iets anders doen. Ik weet zeker dat de goden mij op de proef stellen. Uiterlijk ben ik zen... Door de tuin naar het museumgebouw. Weer een rij. Weer een meisje met een glimlach. Zij gaat ons nu groepje voor groepje uitleggen dat wij onze schoenen uit moeten doen, dat wij moeten uitkijken waar wij lopen en dat wij niet mogen fotograferen. Ik neem me heilig voor een foto te maken. Teshima Art Museum is een enorme ondergrondse koepel van beton met ovalen gaten in het dak met zicht op heuvels en wolken. Eerst sta je omhoog te kijken, naar de natuur, naar het dak, het licht en de vormen. En dan zie je op de betonnen vloer hier en daar druppelsgewijs water opwellen. Die druppels lopen over de vloer naar een iets lager gelegen punt waar zich een plas vormt. Het water rolt als kwik, het lijkt op kleine, kruipende insecten. Het is fascinerend. Zie foto.

Werk van Kenjiro OkazakiWerk van Kenjiro Okazaki

Dit grote werk is een tweeluik van Kanjiro Okazaki uit 2017. Het begin van de lange en raadselachtige titel van het rechter doek, sprak me erg aan: What we see and hear as a guest (even if it is frightening) is novel to the eyes and ears, and because they know nothing, the traveler accepts everything...

4389004-s.jpg?1571576615

OversizedOversizedOversizedOok oversized - Ikeda Tsunamasa (1638-1714)

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar oversized is dé modetrend in Japan. Tout Japan loopt in lange, wijde rokken, broeken met wijde pijpen, te grote truien en daarover dan weer een nog grotere jas. Een heerlijke mode, vind ik. Omdat de 3 zomerjurken die ik meenam behoorlijk sleets worden, ging ik uit winkelen. Alleen: het staat die Japanse poppetjes allemaal fantastisch, maar ik ben hier al oversized van mezelf.

Keizer NaruhitoIk had me verheugd op 22 oktober, de dag waarop Naruhito de Chrysantentroon zou aanvaarden en verwachtte taferelen zoals in Nederland. Niks daarvan, geen feesten, geen vuurwerk, niet eens vlaggen. Alleen op tv. Jammer. Ik ontdekte een fles cointreau en heb toen maar een glaasje genomen op de keizer. Banzai!

1. Lex Goes:
    24 oktober 2019
    Oh, dat gelul altijd, tijdslotje precies op tijd en bootje precies op tijd en fotootje mag niet hoor - enfin, je hebt er nog iets van mogen meemaken en dat is al heel wat. Stelletje pietlutten.
    Ik denk dat iedere eilandbewoner zich alleen als Japanner met de keizer verbonden voelt, maar daarnaast zijn plicht naar de familie minstens zo belangrijk vindt. En eigen eiland eerst.
    Monique wat maak je toch een geweldige reis! En blijf zoeken naar die ene jurk!
  2. Flore:
    24 oktober 2019
    De titel van het doek sprak mij ook aan. Vast ook in harmonie met jouw reiservaring.
    Interessant om die architectuur te zien. Is ook oversized, of niet ? Weet niet of ik het mooi of beangstigend vind vanwege de afmetingen en het materiaal... zo gaat dat met het onbekende ! Heeft wat overeenkomsten met The Shrine of the Book, in Jeruzalem.
    Speciaal gevoel om zelf oversized te zijn. Maar ik hoop ook dat je een leuke heel grote jurk gaat vinden.
  3. Marie Claire Bouyeure:
    Hoi Monique,
    Leuk om je blog te lezen, kunst, architectuur en mode spreken mij ook heel erg aan. Wat betreft mode, ik heb ooit eens van het merk Plantation (Japans) een wijde linnen/ katoenen broek gekocht, heel mooi. Ik heb het in een winkel Jones in Arnhem gekocht en zag ook dat ze prachtige jurken hadden.Misschien een idee om te kijken of je een jurk van dat merk kunt vinden, nu je toch daar bent. Hartelijke groet
  4. J.M. Ravensbergen:
    25 oktober 2019
    Prachtig die mode; ben benieuwd of het in west europa doordringt. Cecil Narinx zegt er binnenkort vast iets over. Fascinerend die musea en ook de organisatie van de crowd. Nee dan hier in het Mauritsmuseum. Kleine tentoonstelling van Maes (tijdgenoot van Rembrandt). intieme tafereeltjes op kleine paneeltjes. De Japanse bezoekers drommen samen in groepjes vlak voor zo'n schilderijtje. Foto van het beeld, foto van de tekst en verder. Zouden ze thuis de kunst digitaal bekijken en dan nagenieten van Maes? Enfin, 's lands wijs, 's lands eer. Dat onderga je m.i. bewonderenswaardig stoicijns. Heb het goed!
  5. Ger-Jan:
    25 oktober 2019
    Weer een mooi verhaal over je belevenissen. Mooi en boeiend tweeluik. In de op het
    eerste oog aanwezige chaos van kleuren en vormen is er toch ook veel orde orde en symmetrie. Veel plezier en alle goeds.
  6. Aeilko Suurbier:
    25 oktober 2019
    Weer een fantastisch verhaal. Heel aparte kunst en architectonische gebouwen.
    Wat een schematische mensen die Japanners. Jou kennende soms moeilijk te accepteren en toch ook weer te begrijpen dat het een heel andere cultuur is. Op wat voor een fiets heb je rond gereden ?
    Zo'n Koga of een ander merk ? Leuk dat je dit allemaal doet. Van jurken heb ik geen idee maar als je daar leuke herenkleding ziet maak er dan maar een foto van.
    Veel plezierige ontdekkingen wens ik je nog in dit bijzonder land. Groeten Aeilko
  7. Annette:
    27 oktober 2019
    indrukwekkend die kunst en wat jij meemaakt! Mooi beschreven Monique!
  8. Pia:
    1 november 2019
    Ik lees dit een beetje laat, maar het lijkt me allemaal fantastisch Monique. Je wordt inderdaad steeds op de proef gesteld hier, maar je kan het allemaal aan toch.Voor mijn gevoel doe je het geweldig. Lieve groet Pia