Naam:
Foto’s:
374
Video’s:

Over mij

Precies 1 jaar en 1 dag later dan ik eerst van plan was, vertrek ik op 5 aug 2019 met bus 320 vanaf halte Jol aan het einde van mijn straatje op weg naar Japan.

Over mijn reis

Mijn droom: een langere reis naar Japan. Het hele stuk met de trein. Om echt te ervaren hoe groot de wereld is. Om af te kicken van mijn werkende leven. En ook omdat trein beter is voor het milieu dan vliegen. Ik ga op weg naar Moskou en daarna met de Transsiberië Express door Rusland op weg naar Japan. Onderweg stop ik af en toe enkele dagen in een paar steden: Tomsk, Irkutsk aan het Baikalmeer, Khabarovsk en Komsomolsk. Ik heb me in die keuze verlaten op het boek Op Weg naar Vladivostok van Herman Vuijsje.

Dan met een boot naar het eiland Sakhalin en vandaar met het vliegtuig naar Sapporo (de ferry tussen Rusland en Japan vaart dit jaar niet). Het lijkt me leuk om door Japan te trekken van noord naar zuid. In Rusland staat mijn reis grotendeels vast, in Japan wil ik zo weinig mogelijk plannen en zien hoe het loopt. Ik probeer veel bij mensen thuis te logeren via Servas, Home Exchange en Couch Surfing.

Bezochte landen

Ik heb 29 landen (12%) bezocht:

België, Bulgarije, China, Colombia, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Indonesië, Italië, Japan, Luxemburg, Malta, Marokko, Monaco, Nederland, Oeganda, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Rusland, Spanje, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland.