Shimanami en toerisme op z’n japans 13-17okt

18 oktober 2019 - Okayama, Japan

Japanse binnenzeeMitsuShimanami fietstocht

Toen ik begin september in Hokkaido (noordelijke eiland van Japan) bij Mitsu logeerde, vertelde ze over de Shimanami, een bekende fietstocht over kleine eilandjes in de japanse binnenzee. Shimanami betekent eiland-hoppen. Of ik zin had? Leuk idee en slechts 2 dagen na de grote tyfoon - er was geen wolkje meer aan de lucht - stapten wij op onze huurfietsen. Perfect fietsweertje: helderblauwe lucht, 24 graden, zacht briesje in onze rug. We fietsten van Onomichi op het grote eiland Honshu over de eilandjes die met bruggen met elkaar zijn verbonden naar het zuiden in de richting van Kyūshū. Overal mandarijn- en citroenboomgaarden en langs de kust zacht wuivende palmen. Het water is blauw en helder. Hier en daar een vissertje. Een paradijsje! We hebben wel 100 keer tegen elkaar gezegd hoe wij boften met het weer. Mitsu noemt mij ee hare onna een japanse uitdrukking voor een vrouw die de zon meebrengt.

TreinbeambteOp z’n Japans op de fotoKōrakuen, park in OkayamaMitsu in KurashikiMan in KurashikiSake-verkoopsterAan de sake

Mitsu blijft nog 3 dagen en heeft een programma voorbereid. We gaan naar een stad zo’n 150 km verderop. Voordat we het kasteel bezoeken, een rondje door het stadspark. Ook even een boottochtje door de gracht, met karpers voeren. De dag erna opnieuw treinen naar weer een andere stad met weer een japans park. Meteen maar even het Prefectural Museum doen. Mitsu is in 15 minuten klaar. Het is niet bij te houden! Dat heeft Mitsu gelukkig ook in de gaten. Vandaag vertrok ze voor dag en dauw om ergens nog een kasteel te bekijken en heb ik een paar uurtjes ‘vrij’ voordat we ‘s middags naar Kurashiki gaan, een mooi oud stadje. Niet slenteren, maar doorstappen. Zelfs sake proeven gaat in een straf tempo. In no time zijn de 3 glaasjes leeg. Leuk, een paar dagen toerisme op z’n japans, maar vanaf morgen weer een paar tandjes minder. Pfoe! Mitsu vliegt terug naar Hokkaido en ik neem de boot naar kunsteiland Naoshima.

1. Svetlana:
    18 oktober 2019
    Prachtige weer is wel terug! Mooie nieuwe verhaal)
  2. Fenny:
    18 oktober 2019
    Wow, een half leven in een paar dagen. Ik ben alleen benieuwd wat ervan blijft hangen in de grijze cellen. En of wij hier deze cellen te weinig belasten. Wat een mooie tocht in de verlichte staat na de tyfoon. Enjoy.
  3. Els Herberigs:
    Prachtig Monique!
    Da’s genieten van buitenkansen in het leven.
    Veel plezier!
  4. Lex Goes:
    Ziet er heerlijk uit!
  5. Miep Kosman:
    18 oktober 2019
    Wat een verscheidenheid aan belevenissen tijdens je reis...... Je hoofd moet wel héél vol zijn van zoveel indrukken. Bijzonder!
  6. Yvonne:
    18 oktober 2019
    Wat heerlijk zal die fietstocht geweest zijn. Zeker na dat noodweer. Geniet ervan héérlijk in je eigen tempo! Ben heel benieuwd naar je belevenissen op Naoshima!
  7. J.M. Ravensbergen:
    18 oktober 2019
    Wat een heerlijke afwisseling in je reis. En wat een blauwblauwe lucht. En nu (weer) kunst. Veel plezier.
  8. Ria:
    Hoi Monique,
    Wat fijn dat de typhoon zo meeviel. En zelfs fietsen in je vakantie, wie had dat gedacht. Het is sowieso denk moeilijk alle indrukken te verwerken en te onthouden. Maar goed dat je schrijft- ook voor later. Ik zie er telkens naar uit. Heel fijn om mee te mogen "kijken" Liefs, Ria.
  9. Annemiek cornelissen:
    18 oktober 2019
    Wat ben jij aan het genieten Monique en wat een unieke ervaringen allemaal. Zoals je alles beschrijft lijkt het ook net of je er alles begrijpt, zowel in Rusland als in Japan. Fantastisch.
    Elke keer is het genieten en meebeleven van jouw geweldige reisverslag. Heel veel plezier nog.
  10. Pia:
    19 oktober 2019
    Prachtig nieuw verhaal, je hebt echt geluk. De vrouw van de zon, wat een mooi beeld. Hoe is het mogelijk na de typhoon, zulk prachtig weer alsof er niets gebeurd is. Ongelovelijk toch ? Het is heel uniek wat je allemaal meemaakt Monique.
  11. Angela:
    20 oktober 2019
    Monique wat goed om ook de prachtige relaxte kant van Japan te leren kennen en de drukte van de mega steden te ontvluchten!
    Ben benieuwd hoe je Naoshima hebt ervaren!