Irkutsk -> Khabarovsk 19-21aug

21 augustus 2019 - Chabarovsk, Rusland

De dag begint met een onthutsend bericht: het kind van een goede vriendin is plotseling overleden. Wat een onvoorstelbaar groot verdriet. En wat zou ik graag samen met mijn andere vriendinnen bij haar zijn. Maar ik ben hier aan de andere kant van de wereld. Ik denk veel aan haar.

Drie nachten en drie dagen treinen, dit wordt mijn langste ononderbroken stuk. Van zondagavond tot woensdagmiddag. En pech: ik heb wéér een bovenbed. Voordeel: meer privacy. Nadelen: je kunt niet naar buiten kijken, erin en eruit klimmen is een dingetje en je kampeert overdag op een helftje van het bed van je onderbuur. Ik ga daarom naar het restaurant, daar zit alweer bijna niemand. Er is geen kaart, nou ja er is wel een kaart, maar al die gerechten die daarop staan, zijn er toch niet en daarom suggereert de vrolijke serveerster mij rijstepap. Zou ze het aan me zien? Als garnituur een oud broodje en gerookte kaas. Een groep russen heeft zijn eigen eten meegebracht, dat kan kennelijk ook. De serveerster schenkt hun er een karafje wodka. Naast mij zit een schele man, kennelijk niet aan zijn eerste karafje. Af en toe neemt hij wat zout. Hij praat er lustig op los, tegen niemand in het bijzonder. Later op de dag komt hij elk uur een biertje tanken. Hij moet vooraf betalen.

51D562B1-CF22-487B-B5F7-4CF40AF83D06

Ik ben nu in de autonome republiek Boerjatië. Dat klinkt zo langzaamaan echt Aziatisch. Je ziet naast etnische Russen ook steeds meer mensen met oosterse trekken. De trein volgt de rivier de Khilok. Uren en uren heuvelachtig grasland, veel riviertjes en water, moerassig, bomen en heel af en toe een dorpje. Nauwelijks dieren, terwijl het mij hier bv. voor watervogels een eldorado lijkt. Misschien door die strenge winters?

BD7C0B3E-9DC1-443B-AACF-E8CB26997851

Langs het hele parcours wordt gewerkt aan de rails. Handwerk door mannen met scheppen. Afgedankte houten dwarsliggers liggen overal in de bermen.

Provodnitsa’s hebben het druk. Op de stations staan ze in het gelid naast de deur van hun wagon, controleren tickets en paspoorten van nieuwkomers en letten op dat iedereen op tijd weer binnen is. Ze delen lakenpakketten uit en stoppen de oude lakens in waszakken die ze op de stations afgeven voor de was. Ze zorgen dat de samovar heet water geeft, geven theeglazen uit en verkopen water, koekjes en chips. Ze maken de wc’s schoon, vervangen vuilniszakken, stofzuigen en dweilen dagelijks het hele compartiment (voeten omhoog!). En dan is er ook nog een uitgebreide papieren admin bij te houden. EFDD9915-0C4E-4B17-B173-4585E96ABF29

Voor meisjes in deze contreien zijn lange vlechten je-van-het.

D24089D9-8721-4CAC-9C95-6324452EE15F

Langzaam verlies ik elk gevoel van tijd. De klokken in de trein geven allemaal iets anders aan, of niets. En de overgang naar een nieuwe tijdzone van RuslandRail en Google loopt ook niet synchroon. Gelukkig heb ik het enige moment dat we er vandaag uit kunnen in de gaten: 21 minuten bewegen en frische luft op het stationnetje van Yerofey Pavlovitj. Daar slaan mannen met ijzeren staven hard tegen de onderdelen van de onderstellen van de trein. Het lijkt alsof ze op het geluid beoordelen of alles nog in orde is.

C7FF3536-EB4C-4BBE-B304-CC85719245EF

De trein heeft 19 treinstellen. Eén is restaurant, de andere hebben elk 9 vierpersoonscoupé’s. De trein is vol, dus ongeveer 650 passagiers. Dan is er nog het personeel: machinisten, provodnitsa’s, schoonmakers, serveersters, koks en politie.

ED118B8A-A106-41EA-B2E3-BE4804AA8B4D

Na ongeveer 80 uur gedender kan ik alleen nog maar denken: ‘Ik wil eruit!’ Vanaf Moskou heb ik er dan 8523 kilometer op zitten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Els Borgesius:
    21 augustus 2019
    Wat een verdrietig beticht, Monique, ik kan me voorstellen dat je dat erg bezighoudt. En dan ook nog 80 u doordenderen in de trein, waar je misschien niet veel (leuke) afleiding hebt. Wat zien die meisjes er westers uit, ondanks de lange vlechten. Je kunt ook lekker schetsen in de trein, heb ik ook wel eens in een hobbelende bus gedaan. Wirdt heel bijzonder😉! Hopelijk is het treinleed snel geleden.
  2. Lex Goes:
    21 augustus 2019
    Gecondoleerd, wat een naar bericht.
    Mij lijkt het wel wat, onafgebroken denderen over het spoor - je mag er alleen maar weinig uit vind ik. Sterkte met je ribbenkast!
  3. Birgitta eijbers:
    21 augustus 2019
    Lieverd. Wij zijn er zeker namens jou’ook.liefs

Hai Monique. Uiteraard zijn we er ook namens jou , bij het afscheid van Pepijn .wat schrijf je lekker beeldend. Kan me een klein beetje inleven.lieve groet birgitta
  4. Patricia:
    21 augustus 2019
    Hadden ze geen wijntje in het karafje?
    Sterkte Miep, met het het verlies 😘
  5. Angela:
    21 augustus 2019
    Nog meer machteloos zul je je voelen als je zo’n verdrietig bericht zo ver van huis ontvangt.
    En de trein dendert voort..
    Als je dit leest, ben je hopelijk weer uitgestapt voor een poosje geen trein!
    Jammer dat je weer een bovenbed had. Je gaat al naar de drie weken reizen toe, iedere dag een heel klein beetje beter met je rug?
    Ik hoop het voor je!
    In Khabarovsk maar een lekker wijntje drinken.
  6. Bouwine:
    22 augustus 2019
    Sterkte Monique , met het verdrietige bericht...……….....ben onder de indruk van je reiservaringen en dat allemaal in je eentje...…………...maar wel samen met iedereen die je reisverhaal mogen lezen...…………...Lekker wijntje gedronken in Khabarovsk ??
    Ik neem er eentje en drink op jou !!
  7. Miep Kosman:
    25 augustus 2019
    Monique sterkte, wat 'n droevig bericht........

We volgen je blog met plezier. Hoop dat je rug wat beter gaat!!
  8. Aeilko Suurbier:
    25 augustus 2019
    Wat triest om zo'n bericht te krijgen.
    Ook nog een treinreis die vermoeiend is geweest. Hoop dat het volgende deel minder vermoeiend voor je wordt. Toch wel zo nu en dan een vodca genomen ? I.p.v. een wijntje. Vindt je reisverslag heel leuk hoor en ik zal zeker het vervolg lezen. Ik wens je een goede verdere reis en veel wijsheid. Jou kennende zal dat wel lukken.
  9. Pia:
    13 september 2019
    Verdriet ver weg van waar jij bent, is zo moeilijk. Bovendien heb je pijn en is die trein zwaar. Moeilijk allemaal, maar je bent heel sterk en kan dus veel aan. Mooi is ook dat je boeken leest over waar je bent, al is het in een andere tijd. Sterkte.
  10. H.F. van Steensel:
    28 september 2019
    Dank voor je verslagen en foto’s. Werkelijk een groot cadeau.