Tomsk 11-14aug

14 augustus 2019 - Tomsk, Rusland

871AE3C3-EE64-41E5-9102-16F452C7F22A

De entree van de flat in Tomsk waar ik de komende 4 dagen ga logeren ziet er deprimerender uit dan het ergste trappenhuis in de oude bijlmer. Deuren van zwaar plaatstaal en afgebrokkelde betonnen trappen. Zonder Sergej was ik nu wel bang geweest. Dan doet Olga open. Haar appartement is frivool en met liefde ingericht, roze, bloemen, glitter en guirlandes voor de ramen. Olga biedt me aan eerst even te douchen. heerlijk! En heeft dan een ontbijtje voor me gemaakt,

Olga komt erachter dat ik dezelfde gast ben die vorig jaar op het laatst moest cancellen. We kunnen het goed vinden. Olga heeft tot mijn verrassing een plan bedacht voor de komende dagen om mij Tomsk te laten zien. Ze is trots op haar stad en weet er alles van, ik heb een geweldige gids. We beginnen met een boottocht over de Tom. De volgende dag toert Sergej ons door de stad en bekijken we de beroemde houten stadsvilla’s van Tomsk, waarvan er enkele werelderfgoed zijn, maar de meeste door geldgebrek verkrotten. We zien een leuke tentoonstellingen met werk van Dali en we bezoeken het museum over de stalinterreur.

Olga laat me vol trots haar universiteit zien, de oudste van Siberië. Mooi gebouw in een park met een beroemde bibliotheek waar we tóch in mogen omdat - zegt Olga - ik daarvoor helemaal uit Holland ben gekomen. Daar ligt een 1e druk van Het Kapitaal van Karla Marxa.

We nemen elke middag een ‘businesslunch’ in een kéfé’. Gewoon en goed eten en een uitstekend pauzenummer om mijn ribbenkast een beetje rust te gunnen.

Olga vertelt over haar grootouders, een boerenechtpaar dat 1 paard en 1 koe bezat en vanwege dit bezit in de communistische tijd werden afgevoerd naar werkkampen waaruit ze niet meer terugkeerden. Iedereen van haar generatie heeft van deze familiegeschiedenisssen. Ze vertelt ook over de 2 mannen die ze heeft gehad, beide alcoholist en beide vermoord, de ene door een zakenpartner en andere door een dronken soldaat.

Olga is hoofddocent vreemde talen en cultuur aan de staatsuniversiteit van Tomsk. Ze is charmant, heel leergierig en onderhoudend, maar ze kan ook omslaan in langdurig klagen en zuchten over het leven en vooral over mannen. Ze houdt nu heel veel van haar ‘current friend’ , alleen is hij een werkloze niksnut die het communisme terug wil.

Olga is 58 en krijgt vanaf 60 pensioen, maar de uitkering is zo laag, dat daarvan niet te leven valt. Ze zal dus moeten blijven werken.

vanavond neem ik afscheid van haar. Sergej brengt me naar station Tomsk 2 en ik ga verder op weg naar Irkutsk en het Baikalmeer.

1. Eline:
    14 augustus 2019
    Mooie reisverhalen, om n beetje mee te reizen. Fijn dat Olga je zo fijn heeft ontvangen. Gaat hopelijk iets beter met je ribben? Wat n zwaar leven daar.
  2. Ankie:
    14 augustus 2019
    Hoi Mnq, vandaag lees ik voor het eerst jouw verslagen. Wat doe je dat leuk. met foto's. oh oh dat paspoort, en die rug, en het eten en slapen. Ik moet denken aan de trein in Tibet. Je maakt zo toch veel mee. En leuk dat je bij mensen logeert. Heel veel plezier XXX
  3. Angela:
    Hallo Monique,
    Als ik je verhalen lees, lijkt het wel of ik het ook een beetje beleef. Erg boeiend en interessant die mensen die je meemaakt zo ver van huis. Jee... Siberië! Hopelijk is je rug bij Olga wat tot rust gekomen en heb je in de trein nu toch een goeder bed..( zou mijn kleinzoon zeggen)
    Op naar Irkutsk!
  4. Ger-Jan:
    Hoi Monique
    Leuk je verhalen met je belevingen te lezen. En vooral goed te lezen dat je het naar je zin hebt. Ik heb op de kaart gezocht waar Tomsk ligt. Heel ver weg! Diep in Siberisch Rusland! Sterkte met je rug. En veel plezier met je verdere reis.
  5. Lex Goes:
    16 augustus 2019
    Sluit me aan bij bovenstaande reacties. Erg leuk allemaal.
  6. Jacqueline:
    16 augustus 2019
    ik leef helemaal met je mee Monique; stoer hoor!
  7. Paula:
    16 augustus 2019
    Wat leuk dat ik met je mee mag "reizen". Daar ga ik van genieten. En "mee"lezen. "Tsjaikowskistraat "ken ik. "Tokyo, mon amour" van Ian Buruma heb ik net gelezen. Ik ben benieuwd of je in Japan ook in aanraking komt met theater. Het boek van Herman Vuysje ga ik opduiken. Ik hoop/denk dat je heel veel gaat genieten.
  8. Corry:
    Ha die Monique,
    Wat n avontuur: alleen al ‘t slapen in de trein met al die verschillende mensen. Je maakt ‘t overigens wel spannend met dat paspoort!!! Gelukkig zijn er eerlijke mensen.
    Hopelijk kom je de komende weken spraakzamere mensen tegen. Heerlijk om je verhalen te lezen en sterkte met je rug!!!
  9. Hettie Siemons:
    Ha Monique,
    Ik lees nu voor het eerst je blog. Tsjonge, wat een schrik dat je zo akelig van de trap bent gevallen vlak voor je reis. Ik hoop dat het snel beter gaat met je ribben en rug!
    Wat bijzonder om zo met de trein in Moskou en daarna in Tomsk te zijn.
    Wat fijn dat je daar iemand treft due je de stad laat zien. Dat heb je wel even nodig denk ik na al die spannende avonturen met Sim kaart en paspoort.
    Leuk om je verhalen te lezen. Kijk uit naar meer🙋Veel plezier en tot de volgende blog.
  10. Annemiek cornelissen:
    Hoi Monique,
    Wat leuk dat je me hebt toegevoegd aan je lezersschare. Ik heb me al regelmatig afgevraagd hoe het met je ging. Begrijp dat je vlak van tevoren van de trap gevallen bent en lelijk terechtgekomen bent. Wat een vervelende start maar hopelijk kan je toch nog wel van je reis genieten en knap je snel op.
    Ik reis graag met je mee door die voor mij totaal onbekende wereld. Je verhaal bij Olga in Tomsk was al heel bijzonder. Wat een totaal ander leven dan dat van ons hè. Heb je het gevoel dat je ook in de gaten gehouden wordt door de overheid?
    Hele goede reis verder, goed herstel en ik kijk uit naar de volgende ervaringen van m'n grote stoere nicht.
  11. Monique:
    17 augustus 2019
    Nee, ik heb helemaal niet het gevoel in de gaten gehouden te worden. Ik zie - net als bij ons - ook nauwelijks politie of soldaten.
  12. Constance:
    Lieve Monique,
    Wat bijzonder om jouw reisverslagen/foto's te lezen en te zien. Ik kijk nu voor het eerst op jouw site.
    Tja en Monique: kleine troost voor jou in verre landen...een paar jaar geleden ben ik ook van boven naar beneden van de trap gegleden. Gevolg: bovenhands serveren (tennis) kon niet meer...maar met mijn kapotte schouder werden Caroline en ik wel clubkampioen van HLTC De Kuil. In gedachten reis ik met je mee en stuur je verzachtende omstandigheden met je gekneusde ribben.
  13. Els Borgesius:
    Ha monique,

Mooi verhaal zeg, je reiservaring begint al goed. Die verhalen smaken naar meer, hopelijk verloopt jouw reis voorspoedig met de nodige avonturen natuurlijk, maar dat is aan jou wel besteedt! Je maakt me erg nieuwsgierig naar het vervolg! Liefs, Els
  14. Aeilko Suurbier:
    25 augustus 2019
    Fantastisch zo'n verhaal. Daar knap je weer een beetje van op. Spraken jullie Engels of Duits met elkaar ?
  15. H.F. van Steensel:
    28 september 2019