Moskou, 6-8 aug

12 augustus 2019 - Tomsk, Rusland

152FFE78-15AB-4B56-A598-045B0B18A320

Tjonge! In de trein hebben ze mijn favoriete ontbijt: pap!

Belarus (Wit-Rusland) vanuit de trein: berken en naaldbossen en af en toe een dorpje met houten huisjes in pastelkleuren. Hier en daar wat mannen of vrouwen met boodschappentassen. Beetje naar buiten kijken, wat lezen, beetje internetten. Vraag me af of dit op den duur niet saai wordt.

In hotel Maxima in het noorden van Moskou hangt de Eiffeltoren boven mijn bed.

Op een terrasje in het winkelcentrum waar ik net een simkaart heb gescoord, neem ik een lekkere cappuccino. Dit is een internationaal woord. Aan het tafeltje naast me handelen twee mannen in flesjes shampoo en gedroogde sinaasappelschijfjes.

Heerlijk weer om in mijn gele zomerjurk te gaan flaneren in de botanische tuin vlak bij mijn hotel. Daar word ik gebeld. Ik het Russisch. Ik hang maar op. Na een uurtje gaat mijn mobiel weer. Opnieuw een heel verhaal in het Russisch. Dan na een tijdje nog eens en dan ineens versta ik één woord: paspoort (gelukkig ook een internationaal woord) en ik realiseer me op slag dat ik mijn pas in de simkaartenwinkel heb laten liggen! Ik haalde het nog  voor sluitingstijd.

Het is 45 min met de metro naar het Rode Plein. Eitje met google-maps. Midden in de toeristendrukte in een piepkleine kapel leidt een priester (een Jezus-look-a-like) het gebed voor zo’n 10 gelovigen, mer kunnen er niet in. Ze hebben iets op briefjes geschreven en Jezus leest die voor. Daarna zingen ze met elkaar een lied, meerstemmig. Sommigen gaan dan met Jezus een icoon kussen of met hem op de foto.

Boven een deur waarbij twee olievaten en een oude stoel staan, ontcijfer ik het woord ‘buffet’: daar ga ik eten. Een knappe in Russische stijl opgemaakte vrouw schept voor mij uit stalen bakken van wat er is: kip met champi’s in roomsaus (ik las in het boek Tsjaikovskystraat 40 van Pieter Waterdrinker dat dit een typisch russich gerecht is met de van het frans afgeleide naam ‘julien’ ), macaroni met gehakt en kotelet. En iedereen krijgt er een glas kersensap bij. Aan de kacca zit ook al zo’n knappert te glimlachen. 320 roebels rond ze af naar 300 (4 euro).

Sommige Russen hebben enorm heldere lichtblauwe ogen.

1. Eline:
    12 augustus 2019
    Wat superleuk je verhaal te horen. Pap, Jezus en helblauwe ogen!! Goede eerste score. Wat n geluk dat je je paspoort terug heb. Steek m direct na gebruik in je bh of zo. Heel veel reisplezier en benieuwd naar je vlgnd verhaal. Grt eline
  2. Angela:
    12 augustus 2019
    Blij om iets van je te horen. Goh Monique wat een verhaal over je paspoort. Gelukkig is t goed afgelopen. Leuk om je belevenissen te lezen.
    Thuis ben ik jouw boeken aan t verslinden.
    Heb je genoeg leesvoer bij je?
  3. Monique:
    13 augustus 2019
    Ik heb van mijn zussen een ereader gekregen. Daarop heel veel boeken over japan gezet. Maar nu bezig met een boek over ruslands geschiedenis Tsjaikovskistraat 40 van Pieter Waterdrinker. Het geeft geen vrolijke blik op de mensheid, maar bevlogen geschreven en natuurlijk voor mij nu heel interessant.
  4. Lex Goes:
    16 augustus 2019
    Heerlijk mee te kunnen lezen!
  5. Pia:
    13 september 2019
    Ik vind de tekening van je kleinkind zo mooi. De trein, het huis en dan fijne rijs. Zo mooi en warm met dat rood. Wat fantastisch trouwens ,dat ik mee mag kijken over je schouder heen. Ik zat van de week nog aan je te denken, met het idee ik moet een afspraak maken met Monique, dat kon dus helemaal niet, maar nu rijs ik een beetje met je mee.