Kyōto, de parel van Japan 5-11 okt

11 oktober 2019 - Kioto, Japan

mijn straatjemijn straatje

de overkant

In Japan hebben straten geen namen. Dus hoe vind je iemands huis? Het is net als met stokjes eten: ingewikkeld. Een stad is onderverdeeld in wijken en subwijken en misschien nog sub-subwijken als het een grote stad is zoals Kyōto. Ik moest op zoek naar 11-34 Yasui Tatsumichō, Uzamasa, Ukyō-ku, Kyōto-shi, Kyōto-fu. ‘Als je de Kyōto Yasui Kindergarten kunt vinden’, schreef Susan, ‘ben je in de buurt. En er is ook een bordje bij de deur met Charming Kyōto Machiya. Please look for this sign’. Niet helemaal gerust vertrok ik naar Kyōto. Met internet vond ik inderdaad de weg naar de kleuterschool. Maar toen. Ik was in een oude wijk met een wirwar aan hele smalle kronkelige straatjes. Op goed geluk op zoek. De wielen van mijn koffer maakten een irritant lawaai. Iedereen keek naar me, maar niemand kende Charming Kyōto Machiya. Ik had al gauw geen idee meer waar ik was. En toen ineens stond Susan voor mijn neus, ze hoorde me komen aanrollen!

ingang van mijn huisjepapieren schuiframenwoonkamerbuitenschoenen en binnenslippersjapanse badkamerkeuken met gasgeiser

Susan is Amerikaanse en een vrouw met een missie. Haar Japan Cat Network ontfermt zich over zwerfkatten en andere dieren. Dat doet ze met uitwisselingsstudenten, die wonen in haar Volunteerhouse. In diezelfde straat verhuurt ze ook een paar huizen aan toeristen. De opbrengst daarvan is voor haar kattennetwerk. En dan heeft ze dus nog de Charming Kyōto Machiya waar ik een weekje in mag. We lopen erheen, het is 2 straatjes verder. Ik had me voorbereid op een studentenhuis, maar ik krijg een heel huisje voor mezelf! Plus een fiets. En zo woon ik ineens midden tussen japanse gezinnen in een volksbuurtje. De oude huisjes met dunne wandjes en enkel glas, staan bijna aan de straatrand en de straatjes zijn niet breder dan 4 meter. Ik kan mijn overbuurman hier horen niesen. De machiya is in japanse stijl, met mooie papieren schuifdeuren en daarachter een veranda naar een kijktuintje. Alles is klein in dit huisje en in dit buurtje (zie filmpje). Gelukkig voor mij is er ook een hoog tafeltje én een echt bed. Dit is mijn uitvalsbasis voor een week Kyōto! Ik ben een geluksvogel!

Tuin bij de tempel Ryōan-jiZentuin Ryōan-jiŌkōchi sansōFushimi Inari TaishaFushimi Inari TaishaGeisha’s for one day

Kyōto is een fietsstad. Soms, als die breed is, moet je op de stoep. Anders op de rijweg, waar soms wel, maar vaak geen fietsstrook is. Dan fiets je op de 20 cm asfalt aan de buitenkant van de witte streep. Het verkeer rijdt links, maar fietsers fietsen overal. Het is even wennen, maar omdat iedereen rustig rijdt, gaat het wel. Wat ik nog het spannendst vind, is mijn afhankelijkheid van mijn telefoon met navigatie en mijn powerbank. Die moeten het gewoon blijven doen, om ergens te komen én voor de weg terug naar huis. Fietsen door de wijken van de stad was erg leuk, maar ik ben natuurlijk ook high lights gaan bekijken. Vooral de imposante tempels en de verstilde parken vond ik fijne plekken.

Mailalert van het ministerie van BZ. Een zware tyfoon - Hagibis - wordt zaterdag verwacht. Is wel even schrikken. Ik zou juist die dag vertrekken uit Kyōto en verder reizen. BZ adviseert om binnen te blijven. Maar Susan zegt: wacht maar af tot morgenvroeg, alles kan nog veranderen. Als het nog rustig is, kun je het erop wagen. Nou, afwachten dan maar...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lex Goes:
    11 oktober 2019
    Een van de mooiste plekken waar ik in mijn leven geweest ben. Haal er alles uit wat erin zit, veel plezier!
  2. J.M. Ravensbergen:
    11 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal Monique. En heerlijk dat je ratelende wieltjes van pas kwamen. Relaxte gastvrouw heb je. Ben benieuwd of de weergoden in Tokio
    Mooi verhaal weer Monique. Je ratelende kofferwieltjes riepen geen gemopper op maar kwamen je te hulp. Grappig. En nu die tyfoon. In Tokio worden de ramen dichtgetimmerd. Hoop dat je gastvrouw de situatie goed inschat. Maar ook.....dit weer is zo Japans - zo las ik ooit in een aangrijpende roman- dus ook interessant om mee te maken voor een avonturier. Het ga je goed en lieve groet, Joke
  3. Hettie Siemons:
    12 oktober 2019
    Wat een bof Monique, dat je zo”n mooi huisje hebt. En wat een interessante rituelen voor het dagelijks leven. Zo prachtig om het land te leren kennen.
    Leuk, die video!
    Hoop dat het vandaag meevalt voor je met de te verwachten orkaan Hagibis.
  4. Nathalie Verdonschot:
    12 oktober 2019
    Prachtig! Even twee dingetjes leuk om te vertellen, zag dat je Whatsapp niet werkt: ik zit sinds een maand op Aikido, dus leef op een andere manier met je mee. En tweede is: ik ging laatst naar expositie Helende kracht in Museum Volkenkunde, oa over Sjamanisme, sta ik ineens oog in oog met je dochter. Leuk ‘toeval’ :-).
  5. Monique:
    13 oktober 2019
    Whattsapp werkt wel als je mij zoekt op mijn telefoonnummer. En misschien moet je voor mijn 06-nummer het landennummer van nederland invoeren: 0031
    Ja leuk dat Patricia en jij dezelfde interesse hebben. Ben benieuwd naar je ervaringen met Aikido. Heeft dat een link met sjamanisme?
  6. Ger-Jan:
    13 oktober 2019
    Weer leuk je spannende avonturen te lezen. Je doet een geheel andere cultuur al lezend levend maken. Veel plezier!
  7. Nathalie Verdonschot:
    13 oktober 2019
    Landennummer staat ervoor. Geen idee waarom het niet werkt. Maar zo kan ook :-). Aikido heeft niets met Sjamanisme te maken. Misschien kun je een lesje meepakken daar in Japan. Kan het je aanraden.
  8. Annette:
    13 oktober 2019
    Wat ontzettend speciaal allemaal! Ik hoop dat je de typhoon weerstaan hebt. Atelierroute was bijzonder, wel heel emotioneel. Ik zie uit naar je volgende verslag. Liefs, Annette
  9. Pia:
    19 oktober 2019
    Prachtig Monique, het lijkt me schitterend Kyoto. Inderdaad prachtig dat huisje bij Susanne.Veel plezier.
  10. Constance:
    28 oktober 2019
    Lieve Monique, ik ervaar het nog steeds als heel bijzonder jou iedere week te volgen 'In den vreemde'. Je schrijft er heel boeiend over. Maar voor mij is Japan echter nog steeds heel ver weg. Neem bv Kyoto: ik zie de foto van de oranje poorten, tori's (soort toegangspoorten tot aan een shinto shrine, in Inari zijn er honderden achter elkaar geplaatst. Deze zijn om mensen te eren). Het lijkt me heel mooi om daar doorheen te lopen en nav jouw foto denk ik dat je daar dus hebt gelopen. Ben heel benieuwd en mijn vraag is nu: "Hoe was dat? Hoe heb je dat ervaren, beleefd?" liefs Constance
  11. Monique:
    1 november 2019
    Die gang van torii’s is prachtig. Maar het is er altijd heel, heel druk. Iedereen wil foto’s maken. Dus is het moeilijk om een serene sfeer te ervaren. De kleur rood is prachtig bij het groen van de omgeving. Op de achterkant van die torii’s staan japanse karakters. Ik vond dat wel mooi. Later hoorde ik dat het namen van sake-brouwerijen zijn die het geheel sponsoren.